Dick en Bernike van Mersbergen Van boer tot ontwikkelingswerker

nov 8, 2018 | 0 Reacties

Dick en Bernike van Mersbergen uit Genderen hebben hun droom waargemaakt. Ze verkochten bijna tien jaar geleden hun boerenbedrijf in Drongelen en richtten Stichting Make The Difference op om ontwikkelingswerk in Afrika te kunnen doen. Naar eigen zeggen een makkelijke keuze waarover ze al jaren hadden nagedacht. In december 2009 stopten ze ermee en begin januari zaten ze al in Afrika voor hun eerste project.

Dick en een van zijn broers namen het melkveebedrijf van hun vader over en bouwden het uit tot een gemengd (loon)bedrijf met koeien, varkens en akkerbouw. “Ik had vijf broers en een zus, maar mijn vader heeft de overname super geregeld tot ieders tevredenheid”, blikt Dick terug. “Mijn broer en ik kozen destijds bewust voor een gemengd bedrijf om de risico’s te spreiden.”

“Hij wist dat ik rond mijn 55e wilde stoppen als dat financieel mogelijk was. Onze kinderen en die van mijn broer wilden gelukkig geen boer worden, want een kind kan zo’n overname nu nooit meer ophoesten. Ik had bovendien een heleboel ooms die boer waren, maar ik heb er in mijn jonge jaren geen één 65 zien worden. Onze geloofsovertuiging speelde in onze beslissing trouwens ook een rol.” Bernike vult aan: “Wij hebben onze talenten, tijd en geld niet alleen voor onszelf gekregen, maar willen die delen met anderen. Daarom richten we ons met de stichting vooral op dak- en thuislozen, wezen en andere kwetsbare mensen in Afrika. Die verdienen ook een kans.”

Investeringen verrekenen in de consumentenprijs.

Dick zit vol verhalen. “Ik kan er een boek over schrijven. De regelgeving en controles werden steeds erger en we hadden soms het idee dat we als criminelen werden behandeld. Gelukkig hebben we nu een bekwame minister van Landbouw, maar met al die onbekwame staatssecretarissen is er tien jaar verspild als het gaat om goed landbouwbeleid. Dat is voor mij dat het boeren mogelijk wordt gemaakt om boer te zijn. Met een normale prijs voor onze producten. Maar de duimschroeven worden steeds harder aangedraaid. De ene maatregel is nog niet genomen of de andere komt er alweer aan. En dat allemaal voor eigen rekening. In iedere andere branche worden investeringen verrekend in de consumentenprijs, maar bij boeren werkt dat helaas niet zo.”

Principes hoog houden

Ondanks al hun ervaringen kijken Dick en Bernike met een goed gevoel en de nodige humor terug op hun boerenleven. Ze zijn altijd financieel in staat geweest hun principes hoog te houden en dat kwam soms goed van pas. Bijvoorbeeld toen Dick ineens een telefoontje kreeg van de vertegenwoordiger van een bedrijf waaraan hij aardappels leverde. Een vracht was afgekeurd en zou dus niet worden betaald. ‘Breng maar terug op mijn kosten’, zei ik. Wat bleek? Ze waren al verwerkt. Toen heb ik hem uitgenodigd voor een ernstig gesprek. Sommige boeren maken dit dagelijks mee, maar wie financieel met z’n rug tegen de muur staat moet het gewoon accepteren.”

Bernike: “Het geeft een goed gevoel dat we dankzij de verkoop van ons bedrijf iets kunnen bijdragen aan het vergroten van de kansen van minderbedeelden in Afrika. In Kenia bouwden we een nieuwe school. We zijn – uiteraard voor eigen rekening – regelmatig in Afrika en thuis steken we veel tijd in fondsenwerving. Het mooiste is als mensen na een tijdje zelfstandig een project kunnen gaan draaien, zoals we bij een opvangproject in Zuid-Afrika hebben meegemaakt. Een van de blanke Zuidafrikanen met wie we toen te maken hadden zei: ‘Het is toch beschamend dat jullie uit Nederland moeten komen om dit op te zetten, terwijl wij dat ook hadden kunnen doen.’ Een groot compliment omdat we ons toen pas realiseerden hoeveel invloed ons werk had.”

www.makethedifferenceprojecten.nl

Tekst: Marina Zwaan