Familiebedrijven "Kracht van Altena"

Families staan veelal bekend om hun hechte band. Voor familieleden is het heel gewoon om voor elkaar te zorgen en elkaar te verzorgen. Ouders proberen een beter bestaan voor hun kinderen op te bouwen en als zij later oud en hulpbehoevend worden dan staat de gemeenschap voor hen klaar. Een schets uit de vorige eeuw? Voor sommige streken in Nederland en de wereld misschien wel, maar niet voor het land van Altena. Een streek die zich kenmerkt door zelfredzaamheid, ondernemerschap en rentmeesterschap.

De inwoners van Altena zijn oorspronkelijk een eilandvolk, gewend om voor zichzelf en de gemeenschap te zorgen. Niet te veel praten, maar aanpakken, kansen zien en gedreven en creatief zijn. Kenmerken die zeer goed passen bij succesvol ondernemerschap. Ondernemers zijn mensen die kansen zien en die veelal met eigen kapitaal gecalculeerde risico’s nemen. Zeker in de startfase betekent dat heel hard werken, tegenslagen overkomen en daadkracht. Deze zelfredzaamheid van het eilandvolk heeft geleid tot een zeer hoog percentage van ondernemers en ondernemingen in Altena.

Als deze startende ondernemers succesvol beginnen te worden, gaan zij op zoek naar extra handjes en kapitaal. Vaak wordt dan als eerste gezocht onder familieleden. Zo vormen deze startende ondernemers de bakermat van het familiebedrijf. Veel van deze familiebedrijven in Altena zijn doorgegroeid van lokale naar nationaal en zelfs internationaal succesvolle bedrijven. Deze familiebedrijven kenmerken zich onder meer door hun langetermijnvisie en het rentmeesterschap, waardoor zij ernaar streven om het bedrijf en de omgeving beter door te geven naar de volgende generatie dan hoe zij het zelf hebben verkregen van hun ouders.

Altena is rijk aan succesvolle familiebedrijven die het rentmeesterschap hoog in het vaandel hebben staan. Het is dan ook zeer begrijpelijk dat een grote groep van deze familiebedrijven nu de handen ineen heeft geslagen om een bijdrage te leveren aan het duurzaam produceren en consumeren. Daarom is het gezamenlijke manifest geschreven en worden zo veel familiebedrijven in dit boek beschreven. Niet als naslagwerk, dat past niet bij Altena. Maar als werkdocument en als teken dat de mensen, ondernemers en families van Altena ook in de toekomst voor elkaar en hun omgeving blijven zorgen. Dat past bij Altena en zal een voorbeeld dienen te zijn voor de rest van Nederland en de wereld.

Prof.dr. Roberto H. Flören, als RSM hoogleraar Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht verbonden aan Nyenrode Business Universiteit.