Het geitenijs van Lekker Gemekker uit Andel bestormt Nederland

In de polder bij Andel ligt een geitenboerderij die onlangs bij de laatste tien genomineerden is geëindigd voor de titel Agrarisch Ondernemer van het jaar 2018. Een prestatie waar Johan en Elli van ’t Sant terecht trots op zijn. In amper vijf jaar tijd vond hun zelf geproduceerde geitenijs onder de naam Lekker Gemekker zijn weg door heel Nederland. Studenten van de HAS Hogeschool in Den Bosch gaan nu onderzoeken hoe dit ijs qua beleving nog beter in de markt gezet kan worden.

In de normaal gesproken zo rustige stallen van Johan en Elli waar 600 geiten huizen, is het een gemekker van jewelste. “Ze zijn ritsig,” vertelt Johan er lachend bovenuit. Ooit begon hij met koeien in het centrum van Andel. “Ons melkquotum was te klein om een melkveehouderij op te zetten in de polder. Ik ben een dierenman en de geitenhouderij was in opkomst dus ik zag genoeg potentie om alles te verkopen en hier opnieuw te beginnen. Ik kan nog uitbreiden met 200 geiten, maar er mogen geen stallen bijgebouwd worden. Oost-Brabant heeft een enorme veedichtheid met bedrijven tot wel 10.000 geiten, maar in Altena zitten we met een overschot aan land. We kunnen meer mest aan dan er geproduceerd wordt, maar vallen onder dezelfde provinciale wetgeving. Daar wordt geen uitzondering op gemaakt.”

“Onze sector heeft sinds de Q-koorts crisis van 2010 te kampen met een slecht imago dat in mijn ogen onterecht is. Ik moet aan zoveel regels voldoen dat het plezier je soms vergaat. Als de melk slecht afgezet kan worden, verlaagt de melkfabriek de prijs. Als de dieselprijs omhoog gaat moet ik een loonwerker meer betalen. Ik heb het altijd erg onrechtvaardig gevonden dat anderen ontwikkelingen op de kostprijs kunnen verrekenen en ik niet. Er is maar één manier om daaraan te ontsnappen en dat is zelf melk verwerken en op de markt zetten. Nu maken we dus ijs. Onze geiten krijgen voer dat niet gemodificeerd is en we voegen geen kunstmatige e-nummers toe.”

Het belang van storytelling

Je zou verwachten dat het succes van Lekker Gemekker andere geitenhouders heeft aangezet tot de productie van geitenijs, maar volgens Johan is er weinig concurrentie. “Boeren hebben iets met dieren of met land. Verwerken van producten is een ander verhaal. Ik zat ineens in de levensmiddelentechnologie en de marketing. Daar moet je wel interesse voor hebben. We hebben een mooie website en worden goed gevonden, maar mensen haken soms af als ze ontdekken dat het om geitenijs gaat. Wij willen met ons merk uitstralen dat we een ambachtelijk boerenbedrijf zijn met een kwalitatief goed en lekker product. Storytelling heet dat. En daar zijn boeren niet zo goed in. Wij zijn nuchter en realiseren ons vaak niet dat we in de ogen van anderen een bijzonder verhaal te vertellen hebben.”

Studenten van de HAS gaan Johan nu helpen met zijn merkuitstraling door naar het totaalplaatje van het bedrijf te kijken. Johan: “Ze doen een minor die studenten van alle studierichtingen mogen kiezen. Daardoor hebben ze alle vijf een verschillende achtergrond en krijg je dus andere invalshoeken. Ik vind het heerlijk om met studenten te werken en doe dat vaker. Je kunt goed met ze brainstormen en ze zetten je soms op een ander spoor. Het is een mooie manier voor studenten en ondernemers om samen te werken.”

“Mijn ijs ligt inmiddels bij Albert Heijn in Sleeuwijk en bij de Emté in Veen. Dat vergroot onze naamsbekendheid in deze regio, maar ik heb geen zin om te leveren aan de groothandel. Het allerliefst blijf ik ons exclusieve ijs zelf scheppen tijdens evenementen en op verzoek van bedrijven die hun medewerkers willen trakteren. Als ondernemer wil ik geld verdienen met een mooi streekproduct en dat lukt ons prima op deze manier.”

www.lekkergemekker.nl