Interview met Hannie Visser-Kieboom

mrt 7, 2016 | 0 Reacties

“Woekeren met je talenten”

“Er wordt iets van je gevraagd. Je moet je licht niet onder de korenmaat zetten.“ Deze uitspraak van haar grootmoeder inspireerde Hannie Visser Kieboom tot een rijk bestuurlijk leven. “Mensen verbinden met elkaar is mijn belangrijkste drijfveer. Soms lijkt het alsof je niets toevoegt, maar jouw inzet kan het verschil maken.” Op haar ‘bucketlist’: raadslid nieuwe Altena gemeente en voorzitter van voetbalvereniging Kozakken Boys. Lachend: “Zo echt Werkendams!”

Hannie is een geboren en getogen Werkendammer. Ze is sterk betrokken bij haar omgeving en heeft een passie voor geschiedenis. Er verschenen boeken van haar hand, meestal over de historie van en uit Altena. Vanaf 1997 eindredacteur bij Het Nieuwsblad en correspondent van het Brabants Dagblad en Schuttevaer. Ze is moeder van Dorine, Colinda en Kees en oma van Matthias, Nathan, Thomas en Lieke.

Haar bestuurlijke loopbaan begint zo rond haar 25e in de oudercommissie van school. Dit is de aanzet tot lange bestuursperiodes. Hannie ervaart dat je als bestuurder je eigen ideeën kunt verwezenlijken en mede bepalend bent voor de koers die een organisatie uit wil. Er zit een natuurlijk verloop in haar bestuurswerk. Ook de lokale protestantse vrouwenorganisatie van de kerk kon op haar inzet rekenen. Hannie: “Hier heb ik veel geleerd. We werden geschoold in het besturen en ik volgde veel (interne) trainingen.  Daarnaast was ik voorzitter van de Vrouwenraad in Werkendam In 2001 is deze organisatie opgeheven.”

Waarom vind je besturen zo leuk?

Hannie: “Besturen is echt niet altijd leuk. Het is gewoon hard werken en volhouden. Bij meningsverschillen die ver uit elkaar liggen, is het de makkelijkste weg om de knuppel in het hoenderhok te gooien. Maar daar schiet je niets mee op. Juist wanneer het er echt op aan komt, moet je zorgen dat je de rode draad blijft zien en het doel waarvoor je bij elkaar bent. Dat zijn belangrijke leermomenten.”

“Besturen is een kwestie van volhouden. Het makkelijkste is de knuppel in het hoenderhok gooien”

Word je gevraagd in een bestuur of neem je zelf het initiatief?

“Meestal wordt aan je gevraagd of je interesse hebt om het bestuur te versterken. Daarna volgt meestal een ontmoetingsmoment met andere bestuursleden. Vaak ben je dan al lid van die vereniging of organisatie.  Er zijn ook besturen waarvoor je moet solliciteren. Zoals bijvoorbeeld bij Waterschap Riverenland. Na de sollicitatie kom je dan voor jouw partij op een kieslijst te staan. Een heel democratisch stelsel.“ Sinds de verkiezingen van 2015 maak ik deel uit van het Algemeen Bestuur. In de krant las ik destijds een vacature voor een bestuursfunctie bij de Bibliotheek CultuurPuntAltena. Ze hadden een bureau ingehuurd om sollicitatiegesprekken te voeren met kandidaten en nu ben ik secretaris.”

`Je begint met een bloemetje en dan groeit het uit tot een schitterend boeket’

Waarom hebben veel van je bestuurslidmaatschappen te maken met cultuur?

“Cultuur en geschiedenis hebben mijn passie.  In 2005 ben ik voorzitter van Erfgoed Altena geworden. Ook het voorzitterschap van Historische Vereniging Werkendam en de Werken heb ik een aantal jaar met veel plezier gedaan. Momenteel ben ik als penningmeester van de Vereniging Vrienden Biesboschmuseum actief en betrokken bij het Liniepadfestival. Ook poëzie heeft mijn belangstelling en daarom ben ik sinds 2007 ook lid van de werkgroep Poëzie Eethen.

Je vind het belangrijk om je tijd en talent vooral hiervoor in te zetten?

“Nee hoor, niet uitsluitend.  Politiek heeft ook mijn  belangstelling, in 1994 werd ik lid van het CDA. Van 2002 tot en met  2007 was ik raadslid in de gemeente Werkendam. Om ook andere vrouwen te stimuleren politiek actief te worden en een hart onder de riem te steken heb ik in 2009 de Toontje Sprenger Pluim in het leven geroepen. Toontje Sprenger uit Sleeuwijk werd in 1939 als eerste vrouw in het Land van Heusden en Altena gekozen als raadslid van de gemeente De Werken c.a. Daarnaast ben ik ook lid van de Raad van Commissarissen van Woonstichting Land van Heusden en Altena en voorzitter van Huurderbelangenvereniging Land van Heusden en Altena. Maar ik vind het ook belangrijk dat historische fruitgewassen in onze regio behouden blijven. Daarom was ik lid van de ANV werkgroep Landschapselementen. De afgelopen jaren zijn honderden stekken opgekweekt en als fruitbomen terug geplant in de streek. Ik vergelijk het met mijn bestuurswerk. Je begint met een bloemetje en dan groeit het uit tot een schitterend boeket.”

Social Media:

Twitter: @hanviskie