Kunstroute Woudrichem komt er weer aan

In Woudrichem vindt het weekend van 14 en 15 september van 12.00 -17.00 uur voor de laatste keer Kunstroute Woudrichem plaats. Honderden kunstenaars lieten de afgelopen zeventien jaar hun werk zien op bijzondere locaties in de Vesting. Ook dit jaar is er een brede diversiteit aan werk van beeldend kunstenaars én wordt een interessant muziekprogramma aangeboden.

De editie van dit jaar is bijzonder, vertelt Nel Boer, voorzitter van Stichting Kunstroute Woudrichem. “Bij de eerdere edities konden kunstenaars zich aanmelden om mee te doen, deze keer hebben we er voor gekozen om de kunstenaars te vragen. Dit is mede ingegeven doordat we de kunstroute een thema wilde geven: reünie. Uit de vele kunstenaars die voorgaande jaren hebben meegedaan is er door een deskundige buiten het bestuur een selectie gemaakt. We zijn blij met de variatie. Zo is er diversiteit in leeftijd, cultuurdisciplines, ervaring en vinden amateurkunstenaars en de professionals elkaar.” En zo zijn bijvoorbeeld niet alleen de werken van de bekende beeldend kunstenaar Jaap Hartman te zien, maar ook de bijzondere sculpturen en de jonge kunstenaar Tim Zwijnenburg.

Nu de drie gemeenten zijn gefuseerd tot Altena, vindt het bestuur dat het tijd is voor een nog op te richten Stichting Kunstroute Altena die het stokje gaat overnemen. “Daarom organiseren wij voor de laatste keer Kunstroute Woudrichem. Het is de bedoeling dat de nieuwe cultuurraad van de gemeente het initiatief neemt om met vertegenwoordigers van de kunstroutes van Aalburg, Woudrichem en Werkendam om tafel te gaan om te bedenken hoe en met wie er de komende jaren weer kunstroutes kunnen worden georganiseerd.”

Creativiteit prikkelen

Dat er een kunstroute blijft is belangrijk vindt Nel. “Het is laagdrempelig. Mensen kunnen zo met kunst in aanraking komen zonder dat ze daarvoor naar een museum of tentoonstelling moeten gaan. Zeker voor kinderen en jongeren is het belangrijk dat ze geïnspireerd raken en hun creativiteit wordt geprikkeld. Daarom organiseren we ieder jaar een kunstproject met basisscholen uit de regio. Dit jaar is in de tuin van de Martinuskerk het resultaat zichtbaar van een bijzonder project waarbij leerlingen met (plastic) zwerfafval kunst hebben gemaakt. Zo wordt tegelijkertijd ook aandacht gevraagd voor het afvalprobleem.”

Nel ziet mooie kansen voor de toekomst. “Kijk eens naar al die enthousiaste kunstenaars met wie we de afgelopen jaren hebben kunnen kennismaken. En de tienduizenden bezoekers die we hebben bereikt. Ook zijn we heel blij dat er zoveel locatiehouders in de Vesting zijn die ieder jaar hun huis belangeloos een heel weekend hebben opengesteld voor publiek. Samen met een gemeente die cultuur hoog in het vaandel heeft, beschikken we dus over alle ingrediënten nodig zijn om dit initiatief in Altena voort te zetten.”

Meer informatie over de kunstenaars 2019: https://www.kunstroutewoudrichem.nl/2019/deelnemende-kunstenaars/