Reisverslag: Handelsdelegatie uit Altena ontdekt de mogelijkheden van Roemenië

sep 25, 2015 | 0 Reacties

Met 25 mensen vanuit de Overheid, het Onderwijs en Ondernemers reizen we naar Roemenië

Gedurende de 1e dag na het bezoeken van 3 heel verschillende bedrijven, is ons wel duidelijk dat er mogelijkheden te over zijn om zaken te doen in Roemenië. Voor zowel productie als high intelligence oplossingen. Cluj-Napoca is een universiteitsstad met meer dan 100.000 studenten.  Hierdoor is er een goed Engels sprekende populatie.

Het 1e bedrijf wat we bezochten was het nieuwe hoofdkantoor van Evwholding in Gilou (Transsylvanië) , dat op een  AA locatie ligt aan de nieuwe autobaan.

Ad van Wijk gaf samen met zijn zoon Ewout Jr. de bedrijfspresentatie. Zeer indrukwekkend was het verhaal over zijn start in Roemenië. Het begon als een maatschappelijke missie, met bijbels en hulp goederen. Anno 2015, gevestigd op vele locaties in Roemenië, Moldavië, Oekraïne en Polen. De vele obstakels die letterlijk op zijn pad kwamen pakte hij aan en maakte er een succes van. Geen benzine?  Dan begin ik zelf maar een benzine station. 24 uur wachten om je goederen in te klaren? Ad lost dit op door zelf een inklaringskantoor te beginnen.

2 uur later zijn we bij het bedrijf  2-Connect van Marc van der Put, hij produceert in Roemenië en China met zijn hoofdkantoor in Waalwijk. Al zo’n 15 jaar actief in Roemenië. Daar leren we hoe je productieprocessen kunt optimaliseren, wanneer je je in een nichemarkt begeeft. Op de juiste manier benoemen wat geoptimaliseerd kan worden, leren van elkaar. Niet zoals in China waar het levensgroot op de digitale schermenstaat en een x bedrag van je salaris wordt ingehouden.

Als 3ISDC  waar voormalig ceo en huidig adviseur Cor Geertsema, ons duidelijk maakt tijdens een inspirerend betoog, dat je moet  investeren in je medewerkers en het land om iets te bereiken. Cor en Ad waren elkaar tot steun in de niet altijd gladjes verlopende begin periode. Inmiddels zijn wereldspelers klant bij ISDC,  voor hun intelligence supply.
De ontvangst bij de burgemeester Emil Boc  van Cluj-Napoca, voormalig minister president  van Roemenië, leverde weer nieuwe mogelijkheden op. Wij worden ontvangen in de conferentiezaal, waar een ieder kan vertellen welke branche hij vertegenwoordigt. Net als onze burgemeester Fons Naterop wil hij zijn regio economisch gezond houden. Hier blijkt dat Nederland de grootste investeerder in Roemenië is. Er staat een team klaar om ons te ondersteunen in de bureaucratische papierwinkel. De crises is nog niet helemaal voorbij volgens de burgemeester,  toch zijn er mogelijkheden te over om zaken te doen.

Consul Wouter Reyers is bereidt naar Altena te komen en in samenwerking met Rabobank Altena een  presentatie te houden over de mogelijkheden die er zijn.

Leny Vd Ham en professor Roberto Floren, bezochten samen een van de universiteiten van Cluj. Daar hoorden zij over dezelfde problemen die wij hebben. Schoolverlaters die liever geld verdienen  dan hun studie afmaken .Zij waren erg geïnteresseerd in het 20/80 learning project van Leny.
Halverwege de middag gaan we op bezoek bij Yvonne en Marien Kroon van Stichting Charis, zij vertellen over hun werk voor de Roma’s al meer dan 15 jaar. Wij zien en ondervinden hun betrokkenheid bij deze minderheidsgroep, die vaak onder erbarmelijke omstandigheden leven. Diep onder de indruk vertrekken wij. ’s Avonds aan tafel besluiten we met z’n allen Marien en Yvonne te steunen, er worden toezeggingen gedaan voor het fantastische bedrag van 8.200 euro. Dit typeert onze streek. We formaliseren onze donatie.
De donatie is bestemd voor de continuering en verbetering van de gezondheidszorg en het onderwijs. Het zijn juist de vaste lasten waar we een bijdrage aan willen geven. Medewerkers voor onderwijs en gezondheidszorg is essentieel voor het lange termijn succes van het project. Uiteraard naast de passie, inzet en bezieling van jullie zelf.

Zaterdagmiddag landen we weer op Eindhoven na een geslaagde Studiereis van 4 dagen en een hoofd vol nieuwe inzichten.