Ronde van Werkendam verhuist!

Een begrip in de regio. De Ronde van Werkendam die al 63 jaar wordt georganiseerd. Een monument voor het wielrennen in Altena, maar de ronde gaat verhuizen. Niet alleen qua datum, maar ook de locatie en zelfs de naam! ‘Het is tijd voor iets nieuws’, aldus Jan Groeneveld, voorzitter van Stichting Wielervrienden Werkendam, met een hechte club van enthousiaste vrijwilligers die hij liever als ‘De Groenen’ ziet.

Omloop van de Biesbosch
Het afgelopen jaar hebben we er voor eerst aan mogen ruiken. Een nieuwe ronde dwars door de prachtige Biesbosch, waarbij de elementen een grote uitdaging vormden voor de recreatieve -en wedstijdrenner. De Omloop Biesbosch Noordwaard werd een succes, smaakte naar meer en dat deed ‘De Groenen’ nadenken over de invulling van de Ronde van Werkendam in haar traditionele vorm.  Tijd voor iets nieuws besloten zij.

Waarom?
De tijd dat een criterium in een dorp veel publiek trok is voorbij.  De ronde in Werkendam is altijd goed bezet geweest, vroeg in het seizoen en fijn om te rijden. Niettemin moet er elk jaar veel werk verzet worden, loopt het aantal bezoekers terug en gaat de belasting voor de dorpskern tellen.

We hebben sinds enkele jaren een mooi nieuw wegen netwerk in de Noordwaard.  Een prachtige omgeving én ideaal voor een wielrenwedstrijd. ​Niet alleen de locatie is fantastisch om doorheen te fietsen, ook het tijdstip in de kalender is beter passend bij deze nieuwe ronde.

De beslissing was snel genomen. De Omloop van de Biesbosch moet er ook in 2020 komen. Met een nog mooier parcours, ruimte voor meerdere disciplines en goede voorzieningen. Maar nog belangrijker.  De vriendengroep achter de ‘Groenen’ heeft hernieuwde energie om met deze ronde Altena en de Biesbosch in wielerland op de kaart te zetten!

Wanneer?
De Omloop van de Biesbosch vind plaats op zaterdag 16 mei 2020. Het ‘Groene Dorp’ wordt gelanceerd, maar ook een nieuw en uitdagend parcours voor verschillende renners die de strijd tegen de elementen aandurven.  Je kunt je binnenkort inschrijven op de website van KNWU. Maar volg ons ook zeker op Facebook, Instagram en Twitter via @OmloopvandeBiesbosch en blijf op de hoogte van het al nieuws rondom deze Grote Groene Uitdaging!