Rotterdam Port Fund (RPF) en NIBC Bank investeren in LNG-tankstation operator Rolande

Investeerder Rotterdam Port Fund en NIBC Bank hebben gezamenlijk een meerderheidsbelang genomen in Rolande, de ontwikkelaar en exploitant van LNG-tankstations en producent van bio-LNG. Huidig groot aandeelhouder IVECO Schouten behoudt een significant belang in Rolande.

Met de komst van RPF en NIBC worden de geplande uitbreidingen versneld mogelijk gemaakt”

Fred Schouten, Algemeen Directeur van IVECO Schouten

Het gebruik van LNG als brandstof is voor de transportsector een rendabel en direct inzetbaar alternatief voor diesel. Het door-ontwikkelen naar een groter gebruik van bio-LNG leidt tot nog meer voordelen op het gebied van uitstoot en wij willen Rolande graag bijstaan om dit te realiseren.

Roel de Bree, Investment Director van het Rotterdam Port Fund

We zijn verheugd om samen met het Rotterdam Port Fund de groeiplannen van het innovatieve bedrijf Rolande te ondersteunen. Door de internationale uitrol van het netwerk van LNG-tankstations mogelijk te maken kunnen we een bijdrage leveren aan een duurzame en schonere toekomst van de transportsector.”

Brigitte van der Maarel, Co-Head NIBC Mezzanine & Equity Partners

”LNG en Bio-LNG spelen een cruciale rol in de verduurzaming van het zware wegtransport en scheepvaart. Wij willen hierin als Rolande een belangrijke rol spelen. De verdere uitrol van ons tankstation netwerk in Europa en het op de markt brengen van Bio-LNG zijn de belangrijkste doelen. Samen met RPF en NIBC kunnen wij onze ambitieuze groeiplannen realiseren.”

Jolon van der Schuit, CEO van Rolande

Websitevermelding/ verwijzing

Familiebedrijf IVECO Schouten heeft 10 dealervestigingen en valt samen met IVECO NLS en Rolande onder de Schouten Groep. De totale groep heeft ruim 220 medewerkers, waarvan 25 op het hoofdkantoor in Giessen. Met het motto ‘Wij zorgen dat u vérder komt” verzorgt IVECO Schouten alle verkoop-, reparatie- en onderhoudsactiviteiten voor IVECO en Fiat bedrijfswagens; zowel nieuw als gebruikt. Het familiebedrijf biedt alle (tijdelijke) vervoersoplossingen die de klanten vragen.

Rotterdam Port Fund

Het Rotterdam Port Fund is een onafhankelijk investeringsfonds, dat investeert in innovatieve vernieuwende haven gerelateerde bedrijven met een specifieke focus op duurzaamheid en de energietransitie, en die aantrekkelijke marktvooruitzichten hebben. Het fonds is een initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam, NIBC Bank, InnovationQuarter, Koninklijke Doeksen en de Rotterdamse ondernemers Peter Goedvolk en Luc Braams.

NIBC Bank

NIBC Bank is een ondernemende bank die haar klanten bijstaat op de voor hen meest beslissende momenten. Met de ‘THINK YES’ mentaliteit, flexibiliteit en wendbaarheid ondersteunt de bank zakelijke klanten met advies, financieringen en investeringen. Vanuit de vestigingen in Den Haag, Amsterdam, Brussel, Frankfurt en Londen bedient NIBC Bank 600 middelgrote ondernemingen en ruim 400.000 retail klanten met klantgerichte producten en diensten.

Rolande

Rolande, opgericht in 2005 en nu marktleider in Nederland, werkt aan een Europees netwerk van LNG-tankstations en helpt logistieke dienstverleners bij de overstap naar LNG als brandstof.

In de visie van Rolande is het gebruik van LNG, de opstap naar de toepassing van bio-LNG. Dit gas wordt lokaal geproduceerd uit biogas dat afkomstig is van afvalstromen zoals organisch huishoudelijk afval, slib, mest of landbouwafval. Dit biogas wordt opgewaardeerd en vloeibaar gemaakt. Door brandstof te produceren uit afval draagt bio-LNG bij aan een circulaire economie.