Vaak worden vakmensen onderschat.  Zo van: “wanneer je niet zo makkelijk mee kunt op school, dus niet uit een boek kunt leren, ga je maar met je handen werken.” Toch, zonder een bepaalde mate van intelligentie kom je bij ons niet aan het werk’

Op bezoek bij Poly Products, voor een interview met Nelleke Klop,  die via ‘Behouden Vaart’ bij dit Werkendamse bedrijf terecht kwam.

Nelleke Klop wordt na 8 jaar gewerkt te hebben in de zorg afgekeurd. Leren solliciteren en nadenken over wat ze nu echt leuk vindt, wordt haar dagbesteding. Ze komt terecht bij een project van Behouden Vaart in Woudrichem, ze geniet van het klussen aan de boten. Binnen 8 maanden kan ze aan de slag bij Poly Products.

Matthijs van Dapperen, één van de organisatoren van Behouden Vaart, gaat op bezoek bij Jan Schrama algemeen directeur bij Poly Products, die moet er even over nadenken of hij wel een plaats voor Nelleke heeft. Gelukkig,  een paar dagen later kan Nelleke aan de slag voor 3 maanden met behoud van uitkering. Het was een schot in de roos! Nelleke: ‘Ik  kluste altijd al graag samen met mijn pa en dat komt  hier goed van pas. Heerlijk om met mijn handen te werken, zoals het lamineren voor minibusjes en reserve onderdelen  maken voor treinen.  Het werk is afwisselend en ik kan altijd een beroep doen op mijn collega’s. Dat voelt fijn.’ Jan: ‘Ze helpen Nelleke graag,  ze is leergierig en vindt nieuwe dingen maken interessant en uitdagend.  Nelleke leerde zo om zich heen kijken en toch de focus te houden op de zaken waarmee ze bezig is.’

Jan Schrama, algemeen directeur van Poly Products, vertelt waarom hij zoveel tijd en energie steekt in zijn medewerkers. Jan: ’Doordat er geen vakopleiding is voor onze branche, moeten wij wel zelf de medewerkers opleiden. Vaak worden vakmensen onderschat. Zo van: “wanneer je niet zo makkelijk mee kunt op school, dus niet uit een boek kunt leren, ga je maar met je handen werken.” Toch, zonder een bepaalde mate van intelligentie kom je bij ons niet aan het werk’. Jan heeft overwegend goede ervaringen met herintreders vanuit ‘Behouden Vaart’. ‘Regelmatig bellen we elkaar, maar ze komen ook expertise en producten halen.’

Ons bedrijf speelt in op de maatschappelijke veranderingen.                                                                                                        ‘Mijn idee is dat je in moet spelen op maatschappelijke tendensen. Twintig  procent van je medewerkers zou er niet zijn als je geen tijd en energie in/aan hen besteedt. Nu krijgen ze een kans, worden ondersteund en zijn daar dankbaar voor. Hierdoor genereert Poly Products betrokken ervaren krachten.’

Poly Products                                                                                                                                                                 Een ambachtelijk bedrijf in combinatie met High Tech.                                                                                   Hoogwaardige technische printen, met composiet als basismateriaal.                                                                       Vanaf 2019 vezel versterkt printen van grote objecten.                                                                                                                                                        Meer dan 45 jaar actief in de Benelux     30 medewerkers

Stichting Behouden Vaart

De stichting is opgericht door Rudy-Jan van Zenderen, oud directeur bij Akzo Nobel, en zijn partner Matthijs van Dapperen.

Met als doel:

Kansarmen laten doorstromen naar duurzaam werk, in een veilige omgeving.

Taal en cultuur barrières in het Nederlandse arbeidsproces wegnemen.

Mensen in groepsverband onder professionele  begeleiding boten laten restaureren, voor een baan in de maritieme wereld.