Waarom ik mijn zomervakantie heb opgegeven voor de PreXLR (pre-accelerator) bij BW Ventures

Geschreven door Mike Kwaaitaal

Een jaar lang zijn we bij de opleiding Digital Business Concepts aan het werk gegaan met onze eigen startup, Wanderguru. Samen met Richard van Herpen, Nette Creusen en Maarten van Heugten zijn we een jaar lang bezig geweest (met veel ups en nog meer downs) om uiteindelijk ons concept aan het einde van het schooljaar te presenteren voor een groep van investeerders. Wanderguru was de app voor backpackers om een reismaatje op basis van locatie, interesse en datum te vinden. Zo wilde we ervoor zorgen dat we het backpacken nog leuker konden maken.

Toen we de vraag kregen vanuit BW Ventures of we onze startup verder uit wilde werken in de zomervakantie wisten Richard en ik al vrij snel het antwoord. Ja !! Na een gesprek bij BW Ventures konden we, samen met een groep van andere start-ups al snel beginnen met het PreXLR (pre-accelerator) traject waarin we onze startup verder konden uitwerken.

PreXLR (Pre-accelerator)

Binnen honderd dagen testen startups of hun idee levensvatbaar is. Alles wat je binnen de PreXLR doet is gebaseerd op valideren, valideren en nog eens valideren. Niks achter je computer of ik denk dat… . Nee, je gaat echt in gesprek met je doelgroep om te ontdekken wat nu echt het probleem is waar de doelgroep tegenaan loopt. Als eerste zijn we gestart met een visie, een visie is namelijk het kader waarin je met je startup aan de gang gaat. Als eerste instantie klonk dat voor mij nog erg vaag, waarom wil je een visie hebben als je nog geen product hebt ?

Daar kwamen we al snel genoeg achter. Een visie geeft je een duidelijk handvat waarmee je kunt blijven focussen op het segment waarin je onderzoek doet. Je hebt een visie echt nodig voor wanneer het fout gaat in je onderzoek, wanneer je helemaal vast loopt. Dat diepte punt bereikte we ook al erg snel in het traject. Op dat moment wisten we nog niet dat er nog veel meer tegenslagen op ons stonden te wachten.

Eerste experimenten

Dag 1 van het BW Ventures traject was aangebroken. Na een jaar te hebben gewerkt aan onze startup hadden we zin om Wanderguru verder uit te gaan bouwen. Wat waren we op dat moment nog lekker naïef.

Na een aantal experimenten kwamen we er al snel achter dat we de plank compleet misgeslagen hadden heel het school jaar. Onze aanname was namelijk dat backpackers eenzaamheid tijdens de reis ervaarde. Dat klopte helemaal, echter na wat door gevraagd te hebben bij backpackers vonden ze de eenzaamheid af en toe juist wel fijn ! ‘Is er niemand op de ene plek te vinden, dan gaan we gewoon door #nostress”. Een jaar lang werk konden we hierdoor gelijk de prullenbak ingooien. Les 1: Ga altijd eerst met de doelgroep praten om achter een probleem te komen en doe NOOIT een enquête om een probleem te vinden of te valideren.

Gelukkig konden we terugvallen op de visie, als we dat niet hadden dan wisten we helemaal niet wat we konden doen. Met heel wat hulp van onze coaches Maarten van Kroonenburg en Kees Blok konden we ongeveer 100 interviews later een echt probleem vinden.

Yes ! Wat we gevonden hadden was dat in een groep van jongeren (16-27 jaar oud) vaak een of twee mensen het initiatief nemen om een reis te organiseren. Eerst komen ze bij elkaar om de reis te bespreken, vervolgens werken ze het verder uit op Whatsapp en daarna nemen een of twee mensen uiteindelijk het initiatief om de reis te boeken.

Zoals je misschien zelf al wel eens meegemaakt hebt is Whatsapp niet altijd even duidelijk. Zit je in een groep met een tiental mensen waar iedereen op hetzelfde moment ideeën deelt over een reis dan snap je dat er na een paar uur niks meer van enige structuur in de app zit. Dit was iets wat wij constant hoorde van de doelgroep. Niet vanuit aannames, maar echt luisteren naar de doelgroep.

Na nog wat interviews (testen, testen en testen) konden we erachter komen wie precies onze doelgroep was. In ons geval waren dat de mensen die daadwerkelijk de reis moesten gaan plannen in de groep. De jongeren in de groep die zelf niks hoefde te regelen hadden niet echt behoefte aan een overzicht.

MVP (Minimal Viable product)

Uiteindelijk zijn we nog door gaan experimenteren om zowel problem, solution en de MVP (minimal viable product) te testen. Zoals de naam al zegt is de MVP ook echt minimaal. Je zorgt ervoor dat je het minimale maakt waarmee je jouw aannames kan testen. Dat zijn dus geen demo’s of dure testen, nee echt het minimalen. Voor ons betekende dit aan onze doelgroep voorstellen dat we het probleem voor hun oplossen en daarmee een duidelijk overzicht geven. Het enige wat ze hoefde te doen was het geven van hun mailadres. Minimaler kun je het denk ik niet maken. Op dat moment hadden we nog geen product, geen idee wat we zouden gaan bouwen, nog niet eens een idee of het een app, website of iets heel anders zou worden.

Dat is dus een MVP, heel minimaal. In onze MVP hadden uiteindelijk zes van de tien mensen waar we mee gesproken hebben hun mailadres aan ons gegeven. Een succes ! Hiervoor was onze test succesvol, onze doelgroep had daadwerkelijk interesse in een oplossing voor hun probleem. Met € 0,00 uitgegeven maar door juist met mensen te spreken zijn we erachter gekomen wie de doelgroep is, wat hun probleem is en naar wat voor en oplossing ze opzoek zijn.

Dat is dus ook de reden waarom je als bedrijf moet blijven testen en constant met je doelgroep moet blijven praten. Les 2: Blijven testen en valideren om erachter te komen wat je doelgroep echt wilt, niet wat jij denkt dat ze willen.

Coaches

Last but not least de coaches. Begin je met een startup dan is een coach echt goud waard. Maarten van Kroonenburg en Kees Blok hebben ons gigantisch goed geholpen met hun adviezen en inzichten. Zonder hun waren we denk ik ook niet veel verder gekomen. Les 3: Een coach voor een startup is goud waard.

Tijdens onze startup op school hebben we dit compleet verkeerd gedaan. Na lang zoeken hadden we een geweldige coach gevonden, Jeroen Cools van Stratego Branding. Jeroen hielp ons voornamelijk in de begin fase om tot een concept te komen. Helaas na een aantal tegenslagen lieten wij het afweten en raakte we wat gedemotiveerd. Op dat moment moet je juist je coach erbij halen, je coach kan je juist helpen om weer op de rails te komen. Sorry Jeroen Cools, we hadden sneller naar je toe moeten gaan en je beter bij het project moeten betrekken. Een fout waar ik in ieder geval flink van geleerd heb.

Bedankt !

Wat was het PreXLR een geweldige ervaring. Een ervaring dat mij altijd bij zal blijven en wat ik gelijk kan gaan gebruiken bij Ziecro en BeleefAltena. Dit was nooit mogelijk geweest zonder de inzet van een aantal geweldige mensen. Ontzettend bedankt allemaal.

Voor de laatste keer zeg ik dan HU HU Wanderguru !!

Het Wanderguru team: Richard van Herpen, Nette Creusen en Maarten van Heugten en Mike Kwaaitaal

BW Ventures: Maarten van Kroonenburg, Kees Blok, Stephan Botz, Lisa Slegers, Ivanna Vinnicsuk

Digital Business Concepts, in het bijzonder: Michiel van Diesen, Jel (van der Molen) Bedaux, Ellemieke Dekkers en Gert Poppe.

Link naar PreXLR: https://www.bw.ventures/our-services/prexlr/

Link naar Mike Kwaaitaal op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mike-kwaaitaal-b4092a34/

Geschreven door Mike Kwaaitaal, eigenaar van Ziecro